Samochody

BMW M3 – sportowa wersja samochodów BMW oparta na serii 3. Pierwsze BMW M3 pojawiło się w 1985 roku. Obecnie istnieje już 6 generacji tych pojazdów. Moc waha się od 195 KM w najstarszym modelu E30 do 500 KM w modelu M4 GTS (F82)

 

BMW M3 E30 – pierwszy model M3. Oparty na BMW E30, produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: coupé oraz kabriolet. Wyposażony był w czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 bądź 2,5 litra i manualną skrzynię biegów. Wypuszczano też krótkie limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwycięstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowały w wyścigach serii DTM.

BMW M3 E36 – model oparty na BMW E36. Produkowany w wersji coupé, kabriolet oraz sedan. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik S50 o pojemności 3.0 lub 3.2 litra oraz S52 w wersji amerykańskiej

 

Model BMW M3 E36 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański. Na rynek amerykański M3 były oferowane z innymi silnikami niż na rynek europejski. BMW M3 US miało niezależnie od silnika (3.0 oraz 3.2) 240 KM, podczas gdy wersje europejskie w zależności od silnika miały 3.0 – 286 KM, 3.2 – 321 KM. Amerykańskie wersje M3 bazowały na silnikach M50/M52. Były o wiele bardziej podobne konstrukcyjnie do M50/M52 niż do prawdziwych silników z M3, a więc S50.

BMW M3 E46 – model oparty na BMW E46. Produkowany w wersji coupé i kabriolet. Wyposażony w sześciocylindrowy silnik S54 o pojemności 3246 cm³.

 

Model BMW M3 E46 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski oraz amerykański. Jako ciekawostkę należy zanotować, że w początkowych modelach BMW M3 miały usterkę fabryczną polegającą na zastosowaniu wadliwego materiału przy produkcji panewek korbowodowych. Usterka ta często powodowała problemy silnikowe. BMW usuwało bezpłatnie usterkę, a w krytycznych przypadkach nawet wymieniało silnik. Warto zwrócić na powyższą przypadłość szczególną uwagę w egzemplarzach wyprodukowanych przed 2003 rokiem. Serwisy BMW na całym świecie wzywały właścicieli aut i nieodpłatnie wykonywały akcję serwisową polegająca na wymianie wadliwych panewek na właściwe.

 

E92 GTS

BMW zaprezentowało „M3 GTS” w listopadzie 2009. Samochód napędzany jest 4,4-litrowym silnikiem V8 w oparciu o 4,0-litrowy silnik montowany standardowym M3, który osiąga maksymalnie 450 KM (331 kW). W sumie wyprodukowanych będzie tylko 99 sztuk. Dostawy w Niemczech zaczęły się od maja 2010. Ceny BMW E92 M3 GTS od € 115.000 za sztukę.

 

 

3 E92 Edition

Specjalne zawieszenie oraz unikatowy design nadwozia i wnętrza w czterech wariantach dostępnych tylko w krótkim okresie. Premiera na rynku odbyła się w lipcu 2009 roku, a sprzedaż zakończyła się w grudniu lub styczniu 2010 roku.

 

Wersje M3 Edition, zbudowane w oparciu o BMW M3 Coupe, zastosowane zostały aluminiowe obręcze, a także obniżono zawieszenie o 10 milimetrów. Są dostępne w kolorach Alpine White, Black, Dakar Yellow oraz Monte Carlo Blue. Okres produkcji został ograniczony do zaledwie sześciu miesięcy, co pozwoliło zachować ekskluzywny charakter modeli. Model ten jest wyposażony tylko w skrzynie dwusprzęgłową DKG.

 

 

3 E92 Frozen Gray Edition

BMW zaprezentowało nową, specjalną odmianę sportowej „M-trójki”. Model M3 Frozen Gray Edition zostanie zaoferowany w ograniczonym nakładzie 30 sztuk, a sprzedaż będzie odbywać się wyłącznie w USA. Z zewnątrz, nowy produkt BMW wyróżnia się niestandardowym lakierem karoserii, wewnątrz znajdziemy natomiast dwubarwną tapicerkę Fox Red & Black przygotowaną specjalnie dla tego modelu. Limitowane M3 otrzymało ponadto zestaw obniżający prześwit o 10 mm, nowe 19-calowe felgi, szersze ogumienie, a także system EDC odpowiadający za elektroniczną kontrolę amortyzacji.

BMW M3 F80

W grudniu 2013 BMW zaprezentowało nową generację M3. Pod maską znalazł się rzędowy, benzynowy, sześciocylindrowy silnik. Jednostka o pojemności 3,0 l korzysta z technologii Twin Power Turbo. Motor dysponuje mocą 431 KM i rozwija moment obrotowy 550 Nm.

 

W układzie przeniesienia napędu zastosowano sześciostopniową, ręczną skrzynię biegów oraz dwusprzęgłową przekładnię M DCT o siedmiu przełożeniach, Dzięki temu M3 rozpędza się do 100 km/h odpowiednio w 4,3 s oraz 4,1 s. Na życzenie klienta ogranicznik prędkości może zostać zdjęty. Wówczas samochody osiągnąć mogą prędkość maksymalną 270 km/h.

źródło https://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M3



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl